fredag 11 april 2008

Öppet brev till Sinisa Sauli och resten av SCB

Ni skickade ju ett brev för ett par dagar sedan, först tyckte jag det var obehagligt. Myndighetsbrev brukar ju inte vara party direkt. Men eftersom du formulerade brevet så fint, inte hotfullt på något sätt utan helt enkelt bad om min medverkan så tänker jag göra dig till viljes. Så, Sinisa, här kommer svaret på sakerna du undrade angående ”Inträdet på arbetsmarknaden”

3. Arbetar du kvar på ditt första arbete?

Nehej, verkligen inte. Tacka faan för det, då hade man ju inte ens haft råd med skådebröd. Du förstår, Sinisa, man har ju arbetat sedan man kunde gå (äh, förlåt nu ljög jag, förlåt alla statistiker också). Men jag har faktiskt arbetat sedan jag var tretton.

Mitt första arbete var i en liten second handbutik/café. Jag var tretton bast och jobbade där fyra timmar om dagen. Lönen var hissnande 20 spänn i timmen. Inget arbetsmiljöverket skulle gillat, men what to do när det finns en hel värld som ska konsumeras?

Sedan fortsatte karriären i rask takt: men äsch, det berättar jag inte nu… Om du är pepp, Sinisa så kan vi ta det som en sommarjobbsföljetong, nästa del kan ju börja imorgon eller så? Jag menar det är ju en del frågor kvar som måste hinnas med.

Så:
9. Vilken var din huvudsaklig sysselsättning under veckan 31a mars – 6 april 2008?
Arbetade?
Egen företagare?
Arbetade inom arbetsmarknadspolitisk åtgärd?


HAHA, jamen, tjena och hej. Jag kommer från en småstad med taskiga förutsättningar, borde inte statistiska centralbyrån veta vad den statistiska chansen är att jag blir egen företagare då? Härregu. Jeeez, Sinisa, skicka ut en undersökning till verkligheten!

Och förresten, sedan när arbetar man inom en arbetsmarknadspolitisk åtgärd? Kom igen, det vet ju till och med du att det korrekta ordet är slavar inte arbetar. Eller också sätts man på ett vuxendagis där man får lära sig hur man reggar en hotmail, tänka positivt och annat hippietjafs. Mycket gör man. Men kom igen SCB, arbetar?

Och för att svara på frågan: ja, jag arbetar. På ett äldreboende, jag har vit- och rödrandiga arbetskläder. Sjukt sexigt. För alla statistiker som vill spana på mig så brukar jag gå ut och röka på baksidan vid tio-tiden.

15. Skulle du vilja arbeta fler eller färre timmar än vad du gör en normal arbetsvecka?
Fler timmar?
Arbetstiden är lagom?
Färre timmar?


För att vara ärlig: jag vill inte jobba alls utan jag vill glo amerikanska teveserier dagarna igenom, jag tänka mig att sy litegrann och jag kan tänka mig att läsa krångliga akademiska böcker om skräpkultur. Vilken ruta kryssar man i då?

Sedan måste ju även du fatta att den där frågan är ju helt efterbliven. Om man inte jobbar heltid kanske man vill det ändå, för att 75%-tjänsten som man har ger lika mkt som csn typ. Då vill man ju jobba mer för en god ekonomi är ju den bästa huvudkudden vet man ju. Men det betyder ju inte att man verkligen vill jobba mer. Utan att man vill ha mer betalt. STOOOOR SKILLNAD.

Ja, just det, förresten, vi glömde en fråga:

7. Har du någon gång efter att du avslutade din gymnasieutbildning 2004/05 valt att studera för att du inte fått något arbete?
Ja, mindre än en termin
Ja, en termin
Ja, två terminer
Ja, tre terminer eller fler
Nej


Såklart! Tre terminer för min del, två på folkhögskola, på en textillinje och en termin på högskola. Folkhögskolor för övrigt är ju värsta AMS-åtgärden, där samlas folk som inte pallar med sina arbeten och tagit tjänstledigt ett år, folk som inte pallade gå gymnasiet, folk som inte pallar arbeta, folk som inte får arbete.

Så efter jag läst lite gasapåsymaskinenkunskap flyttade jag till en större stad, tog ett sommarjobb men fick inte förlängt. Jag läste en fristående kurs på högskolan där, hamnade i vikariehelvetet, jobbade deltid pluggade heltid och nu har jag lyckats få en månadsanställning på ett äldreboende.

Så, för att gör en lång historia kort, jag har 75 000 i lån för att jag finansierade min egen arbetsmarknadsåtgärd. Tack som faan. Du, Sinisa, du kan ju hälsa Freddan att jag hemskt gärna vill ha tillbaka dem där pengarna. Jag menar kan man ta bort förmögenhetsskatten så får man väl hjälpa de inte lika välbeställda också.

Hur som, nu ska jag dra, har inte tid riktigt med dig och dem andra statistikerna nu. Hälsa dem en fin helg! Glöm inte sommarjobbsföljetongen nu!

Puss och kram;
Yours truly vårdbiträde

Inga kommentarer: