måndag 26 maj 2008

A sneaky thrill with a five finger discount.

Vi var ute idag. Drack öl, snackade skit om våra chefer, skvallrade om dem, lade ihop två och två och skröt om saker vi visste var av tveksam sanningshalt. Vi spekulerade i vilka som hade haft sex i blöjförrådet och hur rasistisk en av våra sjuksköterskor egentligen är.

Jag och en tjej till går ut och röker. Tända, dra in, blåsa ut och kommentera förbigående.

DIIIIIIIIIIIIN PÅÅÅÅJKVÄÄÄÄÄN! HAHA! DU FICK EN HIPPIE. YOU WILL HAVE MANY CHILDREN WITH BATIKTRÖJOR AND ONLY EAT CARROTS FROM YOUR BALKONGLÅDOR.

Så fortsätter det. Ytligt men roligt och ett sätt att fördriva tid. Plötsligt kommer två brats in på uteserveringen. De hälsar, frågar vad vi heter och andra artigheter. Genast börjar vi förolämpa dem, inte så att vi är otrevliga, men vi sätter dem på plats.

JAG HAR FAAN STÖRRE HÄNDER ÄN DIG! OM JAG VORE KILLE SKULLE VI HA KUKMÄTARTÄVLING OCH JAG SKULLE SLÅ DIG MED MIN JÄTTEKUK.

Tydligen är det sadomasochististiska jävlar. De gillar oss. Ingen fattar varför, vi tycker att deras stockholmska med superjättemycketöverdrivet uttal är skrattretande. Hursom, eftersom de betalar taxi och sprit går vi med på att sjunga singstar hemma hos dem.

Vi trashar hela leken, bratsen kan faktiskt sjunga Cindy Lauper's "Girls just wanna have fun" perfekt men jag och min kompis brölar som brunstiga älgkossor. Bratsen blir sura och går över till nästa raggningstrick nu när skönsång var ett dött lopp. Nästa raggningstrick är banalare än att spela "I will always love you" på sitt bröllop. Det fattar tag i varsin av våra händer och börjar spå oss.

HAHA. Spå. Kom igen. Jag undrar vilken cirkus som saknar sina utställningsbrats. När vi drivit med dem tillräckligt och gett en utav dem köksduken som huckle startar ansats nummer tre i raggningsförsök; berätta vilken känslig kille man är.

"Ja, jag tycker jättemycket om musikaler, jag gillar de tydliga känslorna. Jo, jag är ju en sådan kille som känner efter mycket och har ett stort hjärta (ja, sanna mina ord). Jag tycker om musik som verkligen verkligen uttrycker något, därför gillar jag musikaler."

Nu övergår det från att vara på ZOO i sanslöst fin lägenhet med sanslösa människor till att bli riktigt jävla äckligt. De här människorna skulle ju sälja sin mamma för att få ligga. Herregud. Run Forrest! RUN!

"Ja, det var ju intressant, verkligen. Men vi ska hem nu."

Bratsen tittar på oss med hundögon som tefat. Vi går och tar på oss skorna, min kompis grejjar med något. Bratsen springer iväg för att kolla till henne. Snabbt stoppar jag ner en flaska rom, något annan pryl som ser dyr ut och ett par utav bratsens skor.

"Kom nu så går vi!"

Jag och min kompis blir eskorterade ut som två prinsessor. Bratsen ber om nummer. Jag ger dem mammas expojkväns nummer, kramar hejdå, jodethärfårvitaochgöraom, hejdå hejdå.

Så fort dörren har stängts, tittar jag och min kompis på varandra. Vi vrider oss av skratt och ger skorna till en uteliggare. Happy ECCOwalking! Överklassen bjuder!

------

Sneaky thrill är ett begrepp som används inom kriminologin för att belysa andra tillfredställelser än materialistiska med t ex snatteri/vandalism och andra brott rörande egendom. (Det kan också¨användas helt muppigt av sociologer som vill förklara alla brott som psykologiska. Men det skiter vi i.)

Att snatta/planka/skattefuska/och så vidare är något som kräver lite hyrbis. Lite jag-står-minnsann-över-lagen-jag-TAR-det-här. Och det är väl inget större fel på det, att man inte respekterar äganderätten. Men det är inte så emokids med lila slingor i håret som just stoppat ner tio paket lösögonfransar resonerar när de trycker ner dem i väskan. Eller när folk pyntar SJs tågvagnar. De bryr inte sin hjärna med terorier om varor just då. En sneaky thrill är kick! Att ge långt finger till hela världen.

Sociologen Jack Katz argumenterar att handlingen i sig lika mycket är en dominanshandling. The sneaky thrill är också något som kan ses som en sport eller ett spel; det finns klara vinnare och förlorare, klockan tickar och larmbågarna är ett motsvarighet till fotbollsmålet. Katz liknar också the sneaky thrill vid religion (?!?!?), sex (kicken är det han syftar på och jämför med sexuellt klimax) och handlingen uppmuntrar en trancendent identitet dvs att man inte är "bunden" av normer utan kan gå in och ut ur dem som man vill.

''Follow vandals and amateur shoplifters as they duck into alleys and dressing rooms and you will be moved by their delight in deviance.''

En del kanske skulle säga att det här förklarar varför män är överrepresenterade i brottsstatestiken. Dominans ligger närmare den manliga könsrollen och dess uttryckssätt. Men, sneaky thrills kan inte enbart tillskrivas män; kvinnor är det kön som snattar mest däremot är männen flest i rånstatistiken. Man kan se könsrollerna och dess uttryck när det gäller sneaky thrills som någonting som kan jämföras med hur offentligheten är könskodad. Shopping är något kvinnligt, det är som vilket annat intresse som helst. Snatta är då ingenting som syns men något som lägger till en ny dimension av shoppingen. Shoppingen är också den offentliga aktivitet där kvinnan är mest synliggjord och van att röra sig. I denna position har hon således utrymmet att vara dominant genom att till exempel snatta.

Så kanske sysslar vi inte med sneaky thrills bara för att vi har en dålig lön utan för att det kanske också är ett sätt att ta tillbaka makten. "Du kan betala mig lite, men jag kan ta med mig hela din affär i ryggsäcken!", "Jag hatar mitt jobb, men jag tänker i alla fall inte betala för att komma dit så jag plankar!", "Jag kan lika gärna göra några kul avdrag på deklarationen!". En sneaky thrill är ett sätt för individen att hävda sig själv och det är en ventil. Ett sätt att hävda sig som människa.

Sneaky thrills innehåller ett njutningsmoment som förklarar varför emokids snattar. De tar tillbaka, de är kungar i sitt eget universum ett par minuter, de ignorerar vuxenvärlden och med det kraven som ställs, dessutom är det ett spel med höga insatser som är lätt att vinna. Kanske förklarar det också varför en del snattar när de är deprimerade och varför ungdomar använder sig av five finger discount oftare än vuxna. "What's your thrill?" som de säger i betssonreklamen.

Sneaky thrills är kul. Här är två brudar med problem med lagen:

Brittan Spjärn (min favvokändis!) gör världens största brott. Världen är bestört, demokratins grundvalar skakar och Putin kan inte sova på nätterna.

Five-Finger Discount: A Crooked Family History.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, spå i händerna. Det är så mycket efter "www.c-r.se/" då dem ger det tipset. Hahaha, åh så pinsamt!

Cvalda sa...

herregud! det börjar dyka upp mycket sådant där. Jag önskar att jag hade läst tillräckligt med dammiga franska teoretiker för att kunna göra en svepande analys om raggning, manlighet & världsläget