måndag 5 maj 2008

Lönearbetets psykologi

06.59.
Natten ger rapport. Jag tänker:

Jag hatar det här, måste jag? Jag vill sova. Jahaja, ettan har trillat. Skrapsår på knät, där ser vi hur det går när man inte sträcker på ryggen. Jag hatar det här, jag ska faan byta om extra länge, bespara mig ett par minuter. Kanske gå på toa, hmm, sminka mig innan jobbet. Nääää, det är för genomskinligt. Jag hatar det här, undra om den dampiga chilenaren jobbar? Säkert jobbar tvättlapps-Lena, fy faan vad sakta det kommer gå, jeeez hon kan verkligen smita så vi andra får jobba ihjäl oss. Är jag hungrig?

Jag tar fram min telefon, går in på meny -> inställningar -> klocka -> tidtagarur. Noterar tiden 36 sekunder och nollställer. Jag ska springa uppför trappan på tid, det finns ingen anledning till varför mer än att arbete driver till att göra vad som helst för att inte tänka på arbetet. Som att tävla mot sig själv.

Jag förlorar mot mig själv. 37 sekunder tog det idag. Jahaja, jag hatar att jobba.

09.12

Vi har tre vårdtagare kvar att ta upp. Tankarna snurrar ungefär så här:

Hon är så jävla, ååååååååååååååh, fy faan, sepe, sådant jävla tjat. Spara på latexhandskar. Vem tror hon att hon är? kommunpolitiker? SPARA SPARA SPARA. Sådan jävla kärring. Jag vill byyyyyta jooooobb. Snälla jesus ge mig en klassresa eller en trisslott med 25.000 i 25 år. Hum hum hum [Britney Spears Piece of me i ett par minuter]

12.01

Rast rast rast. Sova, vart är mina hörlurar. Åh, titta tre bläckpennor i skåpet, dem hade jag glömt. Där är dem. Nu ska jag sova i den fula 80-tals skinnsoffan.

13.17

Lite mer än två timmar tills jag slutar.

Lalalalalalalala, hohoho, diskeldi, diskelida. Skrubba tallriken, hälla ut såsen. Haha, det ser ju ut som en spya. Och korven är grön. MUMS. Kvalitativ vård, med alienfalukorv. Undra varför korven blir grön. Köket kanske färgar den på pin kiv. Åh, vad skönt att kvällen snart kommer, då får dem lägga femman. Undra om jag ska baka. Det är ju trots allt ett effektivt sätt att maska. Hum hum. Kolasnitt? Mockarutor? Storbak? Undra varför den där killen som la hasch i kakan på jobbet gjorde det. Hatade han sitt jobb så mycket, eller tog hans arbetskamrater död på honom. Jag kan ändå förstå vissa arbetskamrater vill man ju faan korsfästa uppochned. Trots att det är lite taskigt. Ja, just det, jag ska sätta på kaffe också. Gevalia - när du får oväntat besök. Ja, jävlar. Kvällspersonalen är ju himla oväntad.

14.45

45 minuter kvar. Cvalda, be strong! You can do it. Fast jobba är lite som kinesisk vattentortyr trots allt. Det är rätt sjukt att folk blev galna av en droppe som droppade en i pannan. dropp dropp dropp. Typ som jobbet, inte tillräckligt många timmar för att man ska vara livegen och fixa tältsäng till fikarummet men inte tillräckligt fritt så man pallar leva och vara så där ball som man vill. Som kinesisk vattentortyr, man bara väntar och väntar på jobb. Och det bara droppar, droppar, droppar och fortsätter irritera en. Tänk om man skulle bli livegen ett par år men sedan slapp man arbete för resten av ens liv. eller tänk om man slapp lönearbete överhuvudtaget. Haha, man får väl köpa triss då.

15.17

Gissa vem som går hem!?! Jobbet, nu är det dags för long time no see.

I alla fall för två dagar fram över.

Inga kommentarer: