söndag 6 januari 2013

Berlin

I BERLIN. Jag hänger i ett ockuperat hus, sover i ett rum med en shabby chic-kakelugn. När vi lagt ut våra sova säckar på sängkonstruktionen bestående av ett bord fastborrat i vägen samt en riktigt tjock madrass går vi upp till köket. Allting här går i maklig takt, stämningen sävlig och jag blir bjuden på mat och öl. Senare får vi lite tysk glögg och någon håller fram en till öl som jag tar en klunk av. Ena väggen är gulmålad med leopardmönster, en annan är svart och väggen som spisen står emot är vit. Längs leopardväggen klättrar en gullranka som stöds upp av fiskelinor så vid första anblick ser det ut som växten klättrar i luften. Runt det stora bordet står två nittiotalssoffor och jag dinglar med benen i den ena. Runtomkring mig far flera språk i luften, ibland gör också min mage ett inlägg i debatten. Det är brödet som sväller i magen med rotfruktssoppan.

När vi senare går ut på krogen berättar en man för mig att de tyska lönerna för okvalificerade jobb ligger på tre till fyra euro i timmen. Socialbidraget ligger på 380 euro i månaden, om man jobbar heltid med fyra euro i timmen får man alltså 640 euro innan skatt. Om man har lägsta nivån på tre euro får man ut 480 innan skatt. I squatet betalar man 50 euro per person i hyra plus kol, el och kanske vatten. Jag förstod inte riktigt. Men då är det en fastighet man själv får underhålla och hyresvärden vill ingenting annat än att komma in och lyxrenovera för nya hyresgäster så de blockerar hela huset varje gång han kommer så att han inte kan komma in. I ett svenskt sammanhang kanske det låter konstigt men Tysklands lagar är mer komplicerade och huset är ett sådan som när muren föll visste ingen ens vem som ägde huset.

Vi åker till en annan stadsdel för att gå på en spelning och utanför läser jag ett anslag:

"You should not pay more then 5 euro per m2 per month"

Resten av anslaget förklarar rubriken att höjs hyrorna så följer de andra hyrorna efter och då kommer alla som bor i stadsdelen idag kunna bo kvar. Mannen som berättade för mig om lönerna berättar också hur de har kämpat mot hyreshöjningarna. De blockerar huset för polisen när en vräkning ska genomföras. Ibland lyckas de inte men de lyckas också och då bor hyresgästerna kvar. Hyra är ingenting som är av Gud eller marknaden givet utan är en förhandlingssak.

Standarden i de ockuperade husen är oftast lägre än dyrare lägenheter, elen ser ut som någonting arga snickaren skulle vråla om ("vill ni att folk ska DÖÖÖÖÖ!?!?!"), en del fönster drar, en del är igenspikade, en del toaletter saknar handfat och köken skulle behöva fler arbetsytor och skåp men igengäld finns det utrymmen till skillnad från lägenheterna.

Jag har alltid trott att Tyskland var ett rikt land, i rapporterna om krisen så framstår Tyskland som Europas bank. Det är dem som pytsar in cash till Grekland och godkänner alla lån. Är det så att den kris som Grekland nu går igenom går Tyskland också igenom fast på ett smidigare vis. För det är väl kris när ett jobb som okvalificerad arbetskraft ger i reda pengar mellan 27 och 36 kronor i timmen?

Inga kommentarer: