fredag 4 juni 2010

Long time, no see

Hej, du som läser. Jag har varit lite inaktiv och inte skrivit så mycket på bloggen. Det beror inte på att jag slutat att skriva utan att jag började snickra på ett manus till en bok. En tjej på Federativs Förlag kommenterar texter och säger myndigt: En passiv sats konstrueras så här. Det är ganska skönt när man står där helt rådvill och texten bara stirrar elakt tillbaks på en från skärmen, ja, ibland räcker den till och med finger åt en. Än ingenting bestämt att det ska tryckas men jag vill i alla fall få ihop ett manus.

Det jag försöker göra är att smälta ihop texter för att få dem mindre bloggiga och mer novelliga. Det är skitsvårt. Att hantera bloggen funkar ganska bra: här kan jag skita i rättstavning, ignorera en beskrivning och inte behöva förklara mig exakt (ni hänger ju med ändå) men nu kan jag inte bara skriva allt det som är roligt utan nu måste jag hålla koll på parallellhandling och inte tappa bort någon karaktär samt rita små tidslinjer för mig själv för att hålla reda på vart jag är i berättelsen. Men det är ändå kul på något sätt och jag lär mig mer.

Ni som fortfarande hänger kvar trots det dåliga uppdaterandet, vilka texter tycker ni bäst om? Finns det någon blogginlägg som fastnat extra mycket?

Till slut måste jag tacka för ALLA kommentarer jag fått på alla texter. När jag började blogga så var jag helt överlycklig för att bloggen nådde 30 besökare på en vecka. Det var svindlande att så många läste vad jag skrev och sen när ni började kommentera så var det helt galet. Jag tycker väldigt mycket om kommentarerna, de är så fina och fortsätter hjälpa mig att fortsätta skriva. Så, återigen, TACK.

Bloggen är inte död, den är på sparlåga men min plan är att lägga textstycken här som jag gillar men som inte passar in i texterna. Vi ses!

Glöm nu inte att berätta vad du gillat allra mest.

ps. Om du gillar poetisk politisk teori så kan jag varmt rekommendera: Det stundande upproret av Den osynliga kommittén. Finns också på engelska: The comming insurrection

8 kommentarer:

Unknown sa...

Jag tänker inte rangordna dina texter eftersom jag tycker var och en är fantastiskt bra på sitt eget vis! Jag brukar inte kommentera dina inlägg eftersom det känns fånigt att bara skriva hur duktig du är överallt, men det här är verkligen den bästa bloggen jag läser/har läst.

Hur du än gör med ditt manus så kommer jag köpa boken. Och den kommer vara bra. :-)

Tack för allt du skriver, du förgyller världen med dina ord!

Unknown sa...

Jag kan inte påstå att jag läst alla texter eller kommer ihåg alla texter jag läst, det är typ två år av oregelbundna besök.
Mitt förslag är Den sociala obduktionen, och det säger jag spontant eftersom jag kommer ihåg den för hur jag kände när jag läste den.

Anonym sa...

Om jag måste välja så gillar jag "
Språklig revidering:
Det finns ingenting som gör så bra kommunister av folk som lönearbete" mest. En fin berättelse om klasshat full av hopp.

Strejken mot strejken och Panoptikon tycke jag också mycket om.

/apati

rickard sa...

har läst den här bloggen ett par månader nu och kan nog inte heller rangordna texter eller så, men jag gillar't jävligt mycket. tänkte bara säga det. tack

Anonym sa...

Jag läser mycket av det du skriver, både här och på lite forum, och det gör jag dels för att du skriver bra rent tekniskt men framförallt för att det du skriver är relevant. Du lyckas sätta ord på saker ja går och funderar på, t.ex. är det du skrev efter 175 grymt peppande.

Det jag försöker säga är att det största värdet i ditt skrivande / skapande / aktivistande / bla bla bla är inte att det är tilltalande tekniskt eller till stil och form, även om det är det också, utan att du skriver kloka, bra och relevanta grejer.

Så jag är helt övertygad om, efter alla forum och blogginlägg av dej jag läst, att jag kommer gilla boken och om det går förhandsbeställer jag den gärna. All lycka i skapandet och kamratliga hälsningar från en av göteborgarna.

Anonym sa...

Så fett!

Jag läser din blogg jättesällan.

Jag gillar att läsa det som jag kallar för pojksnusk. Det är enkla historiska äventyrsromaner med platta karaktärer som typ gillar att rida, fäktas, klättra i träd, brudar, kriga osv. Är de arga så är de arga, ledsna så är de ledsna, kära så är de... ja du fattar. När jag inte läser "pojksnusk" så läser jag olika postsrukturalistiska teoretiker, Foucault, Butler och Brown mf.

De gångerna som jag är inne på din sida så föredrar jag att läsa dina ibland läskigt konsekventa och skarpa analyser på temat kön/klass. Så, jag tror att jag skulle vilja läsa en pojksnuskroman/novell full av platta, underbart tråkiga karaktärer som tillsammans med din knivskarpa analysförmåga inte kan bli annat än fantastiskt!

Så tror jag!

Anonym sa...

Så fett!

Jag läser din blogg jättesällan.

Jag gillar att läsa det som jag kallar för pojksnusk. Det är enkla historiska äventyrsromaner med platta karaktärer som typ gillar att rida, fäktas, klättra i träd, brudar, kriga osv. Är de arga så är de arga, ledsna så är de ledsna, kära så är de... ja du fattar. När jag inte läser "pojksnusk" så läser jag olika postsrukturalistiska teoretiker, Foucault, Butler och Brown mf.

De gångerna som jag är inne på din sida så föredrar jag att läsa dina ibland läskigt konsekventa och skarpa analyser på temat kön/klass. Så, jag tror att jag skulle vilja läsa en pojksnuskroman/novell full av platta, underbart tråkiga karaktärer som tillsammans med din knivskarpa analysförmåga inte kan bli annat än fantastiskt!

Så tror jag!

Ida sa...

Vad kul att du har bok på gång, det var på tiden! Jag gillar skarpt dina texter eftersom de är så känslosamma och personliga fast att de samtidigt beskriver mångas erfarenhet. De battlar med livets jävlighet på nåt sätt som är rafflande att läsa. För närvarande är min favorit "galenskap - att dra riktiga slutsatser..." men förr var det en du skrev om det alienerande i vårdarbete. Och den om väskan genom tullen var bra för att den var lite oväntad tycker jag. Lycka till med skrivandet, elda under din vrede!