lördag 25 juli 2015

Nytt namn på samma gamla sak

Vi är tre stycken i mitt team, jag som är någonslags senior programmerare, en junior och en senior programmerare i Indien. Det är en väldigt konstig dynamik. Jag har jobbat på bolaget längst och vet  mycket om det om vi programmerar. Alla konstigheter, undantag och workarounds. Junioren är fresh out of school och ambitiös. Hon i Indien är riktigt kunnig men klimatet oss emellan präglas av hierarki. Vi är beställare och hon är konsult som måste prestera. Hon pratar engelska med oss över en knagglig telefonledning och vi försöker prata engelska med henne över en lika rasslig telefon men oftast chattar vi över Skype för att klargöra vad som ska göras.

När vi har planeringsmöten, ser jag att flera av hennes chefer närvarar. När hon vill ha en mötestid ändrad frågar hennes chefer mig. De frågar också mig om hennes prestation och ber mig utvärdera henne. Hon ber om ursäkt för varje fråga hon ställer och råkar jag avbryta henne, kommer på mig själv och ber henne fortsätta så säger hon "Please go on". Ibland är de indiska kollegorna mer brittiska än britterna själva när de artighetskonverserar om väder och te.

Det är svårt att känna någonting annat än kolonialism i ny kostym.


Inga kommentarer: