lördag 17 maj 2014

Matkassen - en riktig sovjetmodell

En gång skrev jag att jag tyckte kvinnors arbete borde ut i offentligheten och få betalt för det arbete som de gör.

"Är det arbetsfördelningen i sig som är problemet? Är inte problemet att vi röjer vägen för lönearbete de timmar som vi inte lönearbetar?

Målet borde väl inte vara en rättvis fördelning av arbetet utan kampen mot arbetet? Vi borde kämpa för att det som de vill trycka tillbaka till hemmet såsom städning, tvätt, barnpassning att det ska vara samhälliga angelägenheter såsom mecka bilar, svara i telefonen i receptionen och vara teve-värd. Kvinnors arbete är intenting som är en "privatsak". Arbetet är ingenting som ska lösas privat, arbetet är allas angelägenhet. Så också kampen mot det."

Här om dagen tänkte jag på "Matkassarna", du vet, den där man får hem till dörren innehållande mat för X antal i X dagar för X pris. Man kan i princip köpa en hur dyr som helst och en hyfsat billig av citygross: 600 spänn för 4 personer i fem dagar. (Eller är det billigt, jag har aldrig haft familj så jag vet inte men jag och min sambo räknar på en matkostnad på 600 spänn i veckan för han och mig (frukost, matlåda och kvällsmat) , men i matkassarna är ju inte frukost och lunch medräknat eller de livsviktiga chipsen).

Jag tycker grundidén är bra: man får planerad och varierad allsidig kost hem till dörren och slipper åka till affären och tidsåtgången att planera maten. Det är ganska ironiskt att denna sovjetiska modell (man får veckans mat hem till dörren i en kasse med tillhörande recept) uppstår i ett jätteindividualistiskt samhälle. Istället för att vi alla sitter och googlar recept och skriv matlistor så är det ju faktiskt effektivare att en person gör detta för oss alla (här hemma blir det slätmixad grönsakssoppa när fantasin tryter - efter ett tag får man barnmatsvibbar).

Man kan givetvis invända att ytterligare en uppgifts lyfts ut från hemmen och lagts på marknaden och experter - som vi givetvis förväntas betala extra för. Men en billig matkasse tycker jag är helt okej kompromiss tills vi har områdes/brukarägda restauranger. Där är vi en förening som lagar kvällsmat i skolans kök och serverar. Föreningen ägs av alla oss som brukar föreningen som betalar maten och har ett roterande schema i köket. Där slipper vi inte bara eländet med att handla och planera maten - vi bryter också lägenhetens isolering och äter kvällsmat med nya bekantskaper.

Det som kan bli riktigt trist med sådana här effektiviseringar som matkassen är att om vi inte passar öppnar det bara upp möjlighet att arbeta och stressa mer, inte att skriva, måla, sjunga, umgås och skratta. Med matkassen kommer ansvaret, för om matkasseprenumeranterna jobbar mer kommer också de som inte har det förväntas göra det samma.

För er som inte tycker matkasse verkar som en bra idé, låt mig presentera: Vegetarisk veckomatsedel med inköpslista

Inga kommentarer: