torsdag 19 mars 2009

GÄSTBLOGG: Långfingrigt initiativ - hotellanställda, höj era löner!

Om man ska överleva här i världen får man inte vara så känslig. Inte som i inte vara känslig när det gäller att gråta eller vara känslosam i övrigt utan att vara känslig när det gäller mitt och ditt. Mitt och ditt är faktiskt ändå bara en abstraktion. Jag menar, jag är av den uppfattningen att det är min fritid och sedan blev jag inbeordrad att jobba av min arbetsgivare. Inte så himla min tid alltså. Mina och deras pengar kanske man inte heller behöver fästa så stor vikt vid heller då som tack.

Vi på Långfingrigt Initiativ tycker om tid är pengar och om de inte är så känsliga behöver inte heller vi vara det.

En hotellanställd från långfingrigt initiativ berättar:

Hotell är ett väldigt lönsamt sätt att förskingra pengar. 1000kr per natt ligger priserna omkring för ett vanligt för hotell. 3-4 nätter blir ju lite pengar så att säga som man själv kan förvalta bättre än en girig aktieägare (det här drabbar ingen fattig så att säga).

Jobbar man på något hotell som inte har så hög standard, runt 2-3 stjärnigt men har i alla fall runt 50-60 rum så kan det gå att få hem sig en stor summa pengar lite då och då.(Kom ihåg vad vi har sagt om att bli påkommen med stöld - ajabaja.)

Se till att du är den personen som checkar in gästerna och checkar ut dem på morgonen. Om det här ska funka ska det heller inte föras några grundliga registreringar på att gäster har kommit och gått och om de betalat eller inte.

De enda som egentligen vet att de bor någon där är ju städerskorna men de tenderar att städa och bryr sig inte mycket mera (och så småningom, ni kanske kan ingå en pakt?). När gästen checkar ut så tar man helt enkelt pengarna i egen ficka och lägger tillbaka nyckeln. Snabbt, smidigt, smärtfritt.

Det du måste tänka på att ingen ska få reda på att gästen inte har betalat. Då med någon form av registrering eller att städerskorna har rätt bra koll så dem börjar till slut undra saker.

Jobbar du mycket själv och mycket nätter och morgnar så kan det fungera väldigt bra. Det finns ju inget som försvinner från något lager eftersom hotell är en tjänst folk köper. Det är lite svårare och sälja saker i en detaljhandel och stoppa pengarna i egen ficka då det sedan kommer synas på inventeringen att företaget förlorat pengar.

Men lycka till därute i receptionerna och kom ihåg vad de säger i reklamen: Because you're worth it!

----------
Du har väl läst total avlöning? Psykiatriångest. Och arbetsfri berättar om kompisar som hyr ut kroppen till läkemedelsföretag för experiment i brist på inkomst. Och Kim Müller inspirerar till lek!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gillar tanken, men hur gör man om någon betalar med kort? :S

Anonym sa...

Ja betalar dom me kort så får man helt enkelt inga pengar från den gästen, men det kommer alltid flera:D /// Hotelljobbarn'